Hoe kom je in flow? 4 tips
26 juni 2021 
in Flow

Hoe kom je in flow? 4 tips

Flow, de moeiteloze concentratie waarin alles vanzelf gaat. Maar hoe bereik je deze staat?  Hoe kom je in flow? In dit artikel geef ik 4 tips!

Flow maakt gelukkig 

Flow is een optimale staat van bewustzijn. Een staat waarin je het best functioneert en jij je het beste voelt. 

Je hebt het vast ook wel eens meegemaakt. Het gevoel dat je ergens mee bezig bent en dat alle besef van tijd verdwijnt. Bijv. als je aan het sporten bent, muziek aan het maken bent of als je een boeiend boek leest. Iets waar je helemaal in opgaat.

Alle voordelen van Flow: 
– Je richt al je energie op één taak waardoor je veel productiever bent
– Je ervaart meer rust aangezien je gedachten niet alle kanten heen en weer gaan maar je echt gefocust bent op één ding
– Stress, angsten, zorgen en frustraties verdwijnen naar de achtergrond
– Je levert kwalitatief beter werk
– Je voelt je voldaan omdat je sneller dingen afkrijgt en daardoor tijd overhoud voor andere zaken
– Je voelt je gelukkiger en vol zelfvertrouwen

Tip 1: Kies

Het allerbelangrijkste om in flow te komen: kies wat je precies wilt gaan doen. Wil je aan het eind van deze dag of middag af hebben? Zorg dat je duidelijk schept. Die duidelijkheid zorgt voor focus en focus zorgt voor resultaat. Je bereikt eerder flow als je weet wat je wilt bereiken. Wat wil jij vandaag of morgen precies doen? Schrijf dit op en ga aan de slag!

Tip 2: Stap uit je comfortzone

Je comfortzone voelt prettig, maar je wordt niet erg gestimuleerd in die veilige zone. Je mist uitdaging die je nodig hebt om in flow te komen. Soms moet je even het lef hebben om eruit te stappen, zonder dat kabbelt alles allemaal teveel waardoor je niet flow komt. Dus, mijn advies: stap uit je comfortzone, ook al voelt dit spannend, maar doe het toch. Zoek de uitdaging bewust op. Dat brengt je eerder in flow en geeft je uiteindelijk meer plezier.

Tip 3: Een helder doel

Stel een een concreet en helder doel. Is het doel te groot, dan is het niet realistisch en haalbaar dus bedenk voor een groot doel kleinere subdoelen. Op die manier heb je het vooruitzicht om echt tevreden iets af te ronden en dat helpt je om in een flow te komen.

Tip 4: Schakel je omgeving uit

Zet je telefoon op stil of vliegtuigstand en schakel je pushberichten uit. Vertel aan mensen in je omgeving dat je rustig wilt werken. Sluit de deuren, doe de TV uit en gooi alles wat afleidt even (figuurlijk) de deur uit. Hoe ga jij om met afleiding vanuit je omgeving?

Dit waren mijn tips om in flow te komen. Heb jij nog een tip, laat het ons weten in een reactie.

Liefs,

Naomi

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Cursussen voor jou

Meer energie in 6 stappen

Wel of geen energie hebben maakt het verschil tussen doen en krijgen wat je wilt in het leven, of niet.
Met deze cursus geef jij jezelf een enorme boost zodat je weer gaat bruisen van de energie!

-5 kilo in 6 weken

Stop met diëten, start met genieten én afvallen! Ontdek de basis voor blijvende (eet)gedragsverandering in deze cursus van 6 weken. Niet je eetpatroon; jij verandert.

Voor altijd!

Stoppen met emotie eten

Wat zit er achter jouw eetdrang: maaghonger of hoofdhonger? Als honger niet je feitelijke probleem is, is eten nooit de oplossing. Ontdek hoe jij die onweerstaanbare eetdrang weerstaat.
arrow_drop_up arrow_drop_down