5 tips voor meer energie
28 april 2021 
in Energie

5 tips voor meer energie

Volop energie. Wie wilt dat nou niet? 's morgens vroeg fluitend je bed uit springen, dat is wat we eigenlijk allemaal wel willen. En het lijkt alsof we dat over het algemeen steeds minder hebben…  Wat kun je eraan doen om meer energie te krijgen? In dit artikel deel ik 5x tips voor meer energie waar je direct mee aan de slag kunt.

1.   MINDER VAAK ETEN

Er zijn steeds meer mensen die de kracht ontdekken van eten met tussenpozen, ook wel Intermittent Fasting genoemd. De bekendste vorm van Intermittent Fasting is het 16/8 schema. Hierbij eet je 8 uur op een dag, en vast je 16 uur (waaronder tijdens het slapen). Dit doen mensen bijvoorbeeld tussen 10:00 uur ‘s ochtend en 18:00 uur ‘s avonds, of tussen 12:00 en 20:00 's avonds. Intermittent Fasting biedt ontzettend veel voordelen voor je energie-niveau. De hele dag dooreten kost je lichaam namelijk onwijs veel energie. Elke keer moet jouw lichaam weer een nieuwe maaltijd, lichte snack of iets anders verteren. En je lichaam heeft niet onbeperkt energie beschikbaar. Het lichaam moet hierin keuzes maken.

Wanneer er veel energie naar het verteren toe gaat – omdat je vaak iets eet – blijft er minder energie over voor organen of functies. Als je een tijd vast heeft je lichaam meer enerige voor het herstel van lichaamscellen. Bij vasten komt er een proces op gang waarbij beschadigde cellen zichzelf kunnen herstellen en het nodige afvalmateriaal uit de cellen kan worden verwijderd. Intermittent Fasting helpt ook bij het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel. Een flink schommelende bloedsuikerspiegel is een enorm energielek. Vasten zorgt voor herstel van je insuline gevoeligheid, waardoor je bloedsuikerspiegel stabieler zal worden.

2.   VAKER BEWEGEN

Dit is misschien een inkoppertje. Bewegen is voor onze gezondheid en ons energieniveau ontzettend belangrijk. Misschien heb je het zelf weleens ervaren. Dat je voordat je wilde sporten totaal geen zin had en toen je uiteindelijk was gegaan,  je barstte van de energie! En hoe verleidelijk de bank er vaak ook uitziet, vaker zul je een voldaan gevoel ervaren nadat je hebt bewogen of een sport hebt uitgevoerd op wat voor manier dan ook. En als je eenmaal wat hoger in je energie zit, dan zul je merken dat je lichaam vanzelf wilt bewegen.

Maar hoe maak je het jezelf gemakkelijker? Wat ik vaak doe is de avond van te voren m'n sportoutfit al klaarleggen, zodat ik het direct aan kan doen bij het opstaan. En kies een sport uit die je sowieso erg leuk vindt om te doen, zodat het niet eens voelt als sport. Heb je een zittende baan? Zorg er dan voor dat je regelmatig even een pauze neemt en de benen strekt! Want stilzetten is een enorm groot energielek!

3.   MINDER AFLEIDING

Afleiding, met name door je telefoon is een enorm groot energielek. Wil jij meer energie? Zorg dan dat je regelmatig je telefoon weglegt. En ik ga heel eerlijk zijn, dit is ook nog een struggle voor mij. Ik heb een haat-liefde verhouding met mijn mobiele telefoon. Ik heb inmiddels mijn notificaties uitgezet en voor mezelf tijden ingesteld hoelang ik er van mezelf op ‘mag' zitten en met mezelf afgesproken dat ik een paar momenten per dag heb dat ik er echt even max. 15 minuten op mag kijken. Door minder afleiding – en hierdoor minder ‘verspilde' energie – creëer je direct meer focus.

4. CREËER VOLDOENDE RUSTMOMENTEN

Om voldoende energie te krijgen is het ook van belang om voor jezelf voldoende rustmomenten te creëren. Plan bijvoorbeeld aan het begin van de week een aantal momenten voor jezelf waar je echt even ontspant en de tijd neemt voor jezelf. Zet je mobieltje en je laptop uit, drink een kopje thee en kruip lekker onder een dekentje op de bank. Ga lekker in bad en verwen jezelf met een heerlijk maskertje. Of kies er juist voor om lekker even naar buiten te gaan, een wandeling te maken of een fijne yoga-les te volgen. Doe in ieder geval iets waar jij van ontspant en wat jou tot rust brengt en weer oplaad. Daarna heb je direct meer energie!

5.   MEER GENIETEN

Dit hoort ook een beetje bij de vorige punten. Minder op de telefoon en meer in het nu leven. Om me heen kijken, spontane gesprekken aangaan met (nieuwe) mensen. Een boek lezen. Op mijn ademhaling letten. Genieten van het eten op m'n bord. Door meer in het nu te leven, kun je jezelf ook weer opladen en krijg je nieuwe mentale en fysieke energie. Wanneer we veel met onze gedachten in het verleden of toekomst zijn – zuigt het als het ware onze energie weg. Door juist meer je aandacht te verleggen naar het nu, kun je weer meer energie krijgen. En meditatie of even in de natuur lopen kan hierbij van toepassing zijn.

Wil je meer weten over het onderwerp energie? En wil jij ontdekken hoe jij meer energie krijgt in je leven? Hoe je dit aanpakt? Met onze 6-weekset training geef jij jezelf een enorme boost zodat je weer gaat bruisen van de energie. De training zal binnenkort te koop zijn. Je kunt jezelf nu alvast op onze lijst zetten zodat je als eerste informatie ontvangt over de training en daarbij ook een grote introductiekorting krijgt.

Groetjes,

Naomi

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Cursussen voor jou

Meer energie in 6 stappen

Wel of geen energie hebben maakt het verschil tussen doen en krijgen wat je wilt in het leven, of niet.
Met deze cursus geef jij jezelf een enorme boost zodat je weer gaat bruisen van de energie!

-5 kilo in 6 weken

Stop met diëten, start met genieten én afvallen! Ontdek de basis voor blijvende (eet)gedragsverandering in deze cursus van 6 weken. Niet je eetpatroon; jij verandert.

Voor altijd!

Stoppen met emotie eten

Wat zit er achter jouw eetdrang: maaghonger of hoofdhonger? Als honger niet je feitelijke probleem is, is eten nooit de oplossing. Ontdek hoe jij die onweerstaanbare eetdrang weerstaat.
arrow_drop_up arrow_drop_down