5 dingen waardoor jij weinig energie hebt
28 april 2021 
in Energie

5 dingen waardoor jij weinig energie hebt

1. Te veel suiker en snacks eten

Heb jij weinig energie, dan is het eerste wat je kunt kijken naar je eetpatroon. Hoe gezond eet je? Je lichaam heeft energie nodig om z'n functies uit te voeren. Eten en drinken is brandstof voor je lichaam. Maar net als bij een auto: als je de verkeerde brandstof erin stopt, als je diesel in een benzine auto stopt, functioneert de boel niet meer. Ook waar: je hebt niet meer brandstof nodig, dan je nodig hebt. Je wilt niet dat de motor verdrinkt. Zo is het ook met je lichaam. Eet en drink je al tijden te veel, of eet en drink je vooral ongezonde troep, dan gaat dat ten kostte van je functioneren. Om het eenvoudig te houden: eet zoals je grootmoeder dat deed en gebruik je gezonde verstand: kies geen voorverpakte producten, maar verse. Eet veel groente, dat bevat veel vezels, vitamines en mineralen en vult heel goed. Eet zo min mogelijk verzadigd vet (vet dat stolt). Goede vetten blijven vloeibaar en zitten vooral in vette vis, noten en bijvoorbeeld avocado. Kies zo min mogelijke suikerrijkke frisdranken, maar ga voor water, thee of koffie. En kies zo veel mogelijk langzaam verteerbare en voorla vezelrijke koolhydraten zoals volkoren granen, groente, fruit, peulvruchten en aardappel.

2. Niet bewegen

Het werkt gek met bewegen, want als je geen energie hebt is het eerste wat veel mensen doen, stoppen met bewegen. Hangen op de bank, blijven zitten. En dat is zo zonde. Ik weet het wel, als je je niet zo goed voelt, down, dan moet je echt een drempel over om in beweging te komen. Maar iedereen kent vast wel het euforische gevoel dat je krijgt als je geen zin had en toch bent gaan sporten. Ik voel me dan altijd top. Krachtig en vol energie als ik thuiskom. Dat is de kracht van bewegen. Het is dus zaak om op zo'n lastig moment rationeel een keuze te maken. Je wéét dat het goed voor je is het wel te doen. Als jij iemand bent die vaak kiest voor activiteiten die niet goed voor jezelf zijn, dan weet je dat daar een sleutel ligt voor jezelf. Voor je energie. Daar is geen magische truc voor. Het is aan jou te beslissen hoe jij je leven wilt leiden. Met ineffectieve keuzes die leiden tot een leven met weinig energie. Of kies je voor energie, plezier, liefde en contact. Iedereen kan het, maar je moet een besluit nemen over hoe jij wil zijn. Dan gaat het er niet om, om nooit meer op de bank te blijven hangen, maar denk aan de 80-20 regel. Als je in 80% van de gevallen kiest voor beweging, voor je lange termijndoelen, voor energie; dan ben jij actief, fit en energiek.

3. Blijven hangen in schaamte, schuld

Bepaalde emoties hangen aan een bepaald energie-niveau. Hoge energie emoties zijn bijv.: zingeving, trots… Lage energie emoties zijn schaamte, schuld en bijv. angst. Als je blijft hangen in schaamte of schuld, dan daalt je energieniveau. Het is niet voor niets dat de uitdrukking is dat je weg wilt kruipen uit schaamte. Je wilt je terugtrekken, het niet aangaan. Dat is funest voor je energie. Nog meer slecht nieuws. Als je blijft hangen in dit soort emoties dan trek je nog meer van dit soort emoties aan. Mensen met dezelfde emoties, situaties waarin deze emoties naar boven komen. Wil je eruit komen, dan is het zaak ze los te laten. Te doen wat je te doen staat, of dat nu jezelf in de spiegel aankijken is, je excuses aanbieden of heel bewust je aandacht weer op andere positieve dingen in je leven richten… Blijf niet hangen in negatieve emoties, verwerk ze en laat het achter je. Het leven is te mooi om weg te laten lekken.

4. Geen doel hebben

Het geeft energie om ergens naar te streven, een doel te hebben ergens voor te gaan. Als je geen doel hebt, geen passie waarvoor je je talenten wilt inzetten, dan lekt je energie weg. Dan is het belangrijk een nieuw doel te zoeken. Wat vind je leuk, belangrijk, waar sla je op aan? Dat kan zijn in werk of in een privé situatie. Van de marathon lopen in New York, tot een nieuw project op je werk tot elke maand een nieuwe training volgen… Wat je doel is maakt niet uit, het gaat erom dat je er voor gaat.

5. Je laten leiden door wat anderen van je verwachten

Een van de meest energievretende omstandigheden is dat je niet zelf kiest wat je doet, maar dat je je laat leiden door wat anderen willen of van je verwachten. Dat kan vrij duidelijk zijn: dat jij je altijd aanpast aan de wensen van je partner. Of omdat je geen ‘gedoe' wilt of omdat je zelf niet zo goed weet wat je wilt. Maar het kan ook subtieler zijn: dat je vanuit je opvoeding, je omgeving leefregels hebt meegekregen waar jij je nu eenmaal aan houdt omdat je dat zo gewend bent. Ook als passen ze eigenlijk helemaal niet bij wie je zou willen zijn, bij de kern van wie je bent. Dit verhaal van Glennon Doyle, past daar heel mooi bij. Het geeft perfect aan hoe je energie als luipaard wegglijdt als je gewend bent als een labrador te leven.Het is dus heel erg belangrijk dat als je voelt dat er ‘dingen niet kloppen' in je leven dat je gaat nadenken, waar dat precies zit ene at je dan zelf, vanuit jezelf het allerliefst zou willen.

Wil je meer weten hierover? Ontdekken hoe jij meer energie krijgt in je leven? Hoe je dit aanpakt?

Ontvang dan de eerste module van onze training: In 6 weken meer energie, helemaal gratis! Klik hier om direct toegang te krijgen tot de eerste module.

Over de schrijver
Ik ben Mieke, bijna 50 en vastbesloten tot m'n 80ste door te gaan met schrijven, ondernemen, genieten van het leven én leren! Ik ben oprichtster van College4you (en een aantal andere bedrijven) en expert in gedragsverandering en online ondernemen. Ik woon in Amsterdam met Jaap en drie kinderen (11, 15 en 17 jaar oud).
Reactie plaatsen

Cursussen voor jou

Meer energie in 6 stappen

Wel of geen energie hebben maakt het verschil tussen doen en krijgen wat je wilt in het leven, of niet.
Met deze cursus geef jij jezelf een enorme boost zodat je weer gaat bruisen van de energie!

-5 kilo in 6 weken

Stop met diëten, start met genieten én afvallen! Ontdek de basis voor blijvende (eet)gedragsverandering in deze cursus van 6 weken. Niet je eetpatroon; jij verandert.

Voor altijd!

Stoppen met emotie eten

Wat zit er achter jouw eetdrang: maaghonger of hoofdhonger? Als honger niet je feitelijke probleem is, is eten nooit de oplossing. Ontdek hoe jij die onweerstaanbare eetdrang weerstaat.
arrow_drop_up arrow_drop_down